Beroende på geografi och intresse kan det också finnas möjlighet för it-handledare att ge personlig handledning genom hembesök hos medlemmar. Detta ställer förstås lite krav på handledaren som skall ha tid och möjlighet att ta sig hem till medlemmarna. Men för många är detta en mycket uppskattad service, inte bara tekniskt utan också socialt.
Rådgivning hemma hos medlemmar har också den fördelen att man i lugn och ro kan gå igenom problemen i den rätta miljön. Eller om problemet gäller kringutrustning finns allting på plats. Även här kan det vara frågan om relativt lätta problem, tex att se att modem/dator är rätt kopplade eller att starta om något för att kontakterna skall fungera på nytt.
Tips för hembesök:
- Försök organisera besöken så att det inte blir för mycket resande kors och tvärs
- Boka inte för många besök så att det blir stressigt
- Om det finns flera it-handledare som är villiga att ställa upp kan de fördela besöken enligt egen kunskap/erfarenhet inom olika områden.
- Fundera på om det finns något sätt att ersätta handledarna för deras resor?
Hembesök är en omtyckt och fungerande verksamhetsform, men tidskrävande och alla vill inte att en främmande besöker deras hem och det kan vara förknippat med säkerhets- och ansvarsfrågor.
Tillbaka