Besiktning av apparater

 

En verksamhetsform som vi hoppas kunde vara ett komplement till tex. it-handledning är besiktning av apparater, dvs datorer, plattor och smarttelefoner.

Tanken är att en it-handledare tillsammans med ägaren till apparaten kollar genom apparaten med hjälp av ett formulär för att  se att det viktigaste är i skick.

Här finns formulär som kan laddas ner och skrivas ut för användning om man ordnar besiktning av apparater.

Besiktningsprotokoll för Windows-dator

Besiktningsprotokoll för Android-platta eller -telefon

Besiktningsprotokoll för iPad eller iPhone

I blanketten finns korta förklaringar till varje punkt som kollas, och i tillägg kommer det inom kort en längre manual med anvisningar åt den it-handledare som utför besiktningen.

Om man hittar problem

Om det krävs små justeringar kan de göras under besiktningen, men annars hänvisas till service så som datorreparation, datorbutik eller till it-handledning för att åtgärda eventuella större problem. I värsta fall går det inte att göra nåt åt saken men då vet användaren åtminstone om det och kan beakta det när den planerar nyanskaffningar. Det är bra att i så fall ge råd för hurdan apparat kan vara lämplig att köpa och vilka specifikationer den borde uppfylla, tex mha. SPFs checklistor (https://spfpension.fi/it_checklistor/).

Krav på besiktning

Det finns inget krav på besiktning av datorer, plattor och smarttelefoner så som det finns på bilar och det ger heller inga förmåner på tex. försäkringar som båtbesiktning kan göra. Däremot är det en service som kan öka säkerheten och ge information om apparatens skick och också dess förväntade livslängd, kanske det i bästa fall kan förlänga apparaternas livslängd om det hjälper att hålla dem i bra skick. Dessutom kan det vara ett sätt att få deltagare till övrig it-verksamhet som man själv eller andra aktörer ordnar.

När du bjuder in till besiktning

När man bjuder in till besiktning av apparater kan man med fördel upplysa om inbjudna om åtminstone att när man deltar i besiktningen ska man närvara själv, en it-handledare gör besiktningen tillsammans med användaren. Det betyder tex. att inte skicka den för besiktning med någon annan.

Material för att diskutera säkerhetsfrågor

För att ta upp säkerhetsfrågor i besiktningen kan man skriva ut eller visa på skärmen följande nätfiske (eller ett eget om du har).

Det kan vara bra att börja med ett enklare exempel och sedan kan du ta ett svårare längre ner:

 Enkelt exempel på nätfiske

För det svårare exemplet kan du fråga personen vilken bank den använder så du kan ta lämpligt exempel:

 Aktia
 Nordea
 OP
 Pop
 S-banken
 Ålandsbanken

För båda exemplen kan du när ni ser på det fråga vad personen skulle göra om den får en sådan e-post och hur man kan veta om det är riktig e-post från banken eller lurendrejeri. (Allas e-postprogram ser lite olika ut så fäst er inte vid detaljer kring utseendet, vi antar allt ser ut som övrig e-post).

Rätt svar kan vara tex "att man kan radera e-postmeddelandet" eller att "man inte ska klicka på länken" samt att "eftersom banken aldrig skickar den typens e-post vet man att det aldrig kan vara riktigt".

Det viktiga i denna punkt är inte att deltagaren svarar rätt utan att deltagaren efter diskussionen är säkrare (utan att vara räddare), dvs vet att banken inte skickar sådana här meddelanden hur trovärdigt det än annars låter. Idéen med att ta ett enklare och ett svårare exempel är att belysa att det inte alltid går att känna igen lurendrejerier på stavfel och liknande brister, utan att man måste komma ihåg att det kan se proffisgt ut men ändå bryter mot principen att banken inte skickar ut sådant.

Samma gäller för sms och andra kommunikationskanaler, enbart meddelanden inne i nätbanken (eller tjänsten för det gäller även myndighetstjänster) samt notifikationsmeddelanden utan länkar är ok. 

ANNONSER